نویسه جدید وبلاگ
سوره عنكبوت آيه 41
متن آيه :
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاء كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتاً وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنكَبُوتِ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
ترجمه :
كار كساني كه جز خدا ، ( اشخاص و اصنام و اشيائي را به دوستي برگرفتهاند ، و از ميان آفريدگان ، براي خود ) سرپرستاني برگزيدهاند ، همچون كار عنكبوت است كه ( براي حفظ خود از تارهاي ناچيز ) خانهاي برگزيده است ( بدون ديوار و سقف و در و پيكري كه وي را از گزند باد و باران و حوادث ديگر در امان دارد ) . بيگمان سستترين خانهها خانه و كاشانه عنكبوت است ، اگر ( آنان از سستي معبودها و پايگاههائي كه غير از خدا برگزيدهاند باخبر بودند ، به خوبي ) ميدانستند ( كه در اصل بر تار عنكبوت تكيه زدهاند ) .
توضيحات :
« كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ . . . » : خانه عنكبوت هر چند از عجائب آفرينش است ، ولي در سستي ضربالمثل است و سستتر از آن تصوّر نميشود .
1)_ هدف از وضع قانون چيست؟
1_ حفظ نظم اجتماعي 2- بهبود بخشير دن به وضع موجود.
قانونگذار براي رسيدن به هدف اول، رعايت و رسومي كه در اجتماع مورد عمل قرار گرفته است را تأييد و امضاء ميكند و براي رسيدن به هدف دوم مقننين تمام عوامل اعم از طبيعي، اجتماعي محيط را از اقتصادي و سياسي در نظر ميگيرند و راه بهبود وضع كنوني را پيش بيني ميكنند(قوانين تأسيسي)
2)_ عاريه را تعريف كنيد؟
عاريه از ماده عار به معني گرفتن چيزي براي استفاده و برگرداندن ميباشد ودر اصطلاح ، عقدي است كه به موجب آن شخصي به ديگري اجازه ميدهد كه از منافع عين مال او به صورت مجانا منتفع شود. عاريه دهنده را معير و عاريه گيرنده را مستعير گويند و مال مورد عاريه را عين معاره ميگويند.
3)_ اركان عقد عاريه را بيان كنيد؟
1_ ايجاب و قبول 2_ طرفين عقد(2نفرباشد) 3_ مال مورد عاريه
4)_ مال مورد عاريه چه شرايطي دارد؟
الف_ با انتفاع از آن اصل آن باقي بماند ب_ منفعتي كه مورد عاريه قرار ميگيرد، منفعتي مشروع و عقلايي باشد ج_ اگر مورد عاريه داراي منافع متعدد است بايد منفعتي كه مورد عاريه قرار ميگيرد معلوم و معين باشد.
نكته: عاريه عقد جايز و عقود تبرعي و مجاني است تبرعي به معني قصد دريافت پول ندارد.
5)_ احكام اساسي عقد عاريه را بيان كنيد؟
1- با فوت عاريه دهنده يا عاريه گيرنده، عاريه باطل ميشود2- عاريه گيرنده(مستعير) واجب است كه به همان منفعتي كه در عقد عاريه تعيين شده اكتفا نمايد و به همان كيفيت استفاده كند اگر بيش از آن استفاده كند غاصب و ضامن است و ميشود اجاره استفاده اضافه را از او گرفت3- مستعير امين بوده و ضامن تلف و نقصان مال عاريه نميباشد مگر با تفريط وتعدي اما در صورتي كه ضمن عقد ضمانت هرنوع تلف يا نقصان را به عهده مستعير شرط كرده باشند حتي بدون تفريط و تعدي، شرط فوق نافذ است 4- اگر براي انتفاع از مورد عاريه نياز به هزينه هايي مثل حمل و نقل باشد به عهده مستعير است اما هزينه هاي نگهداري تابع عرف است و اما اگر شرط شود كه مستعير بدهد، شرط نافذ است 5- مستعير به هيچ وجه نمي تواند مال عاريه را به تصرف شخص ثالثي در آورد مگر با اذن معير.
نكته: وفق ماده 644 در عاريه طلا و نقره و اعم از مسكوك و غير مسكوك، مستعير ضامن است هرچند شرط ضمان نشده و تعدي و تفريط هم نكرده باشد.
روايت از پيامبر اسلام(ص):
(( اقربكم في مجلسا يوم القيامه احسنكم خلق و خيركم لاهله))
نزديكترين شما در روز قيامت به من، خوش اخلاق ترين شماست و مفيدترين شما براي خانواده اش(كسي كه براي خانواده اش مفيدترين است)
6) _ وديعه را تعريف كنيد؟
وفق ماده 607 ق . م وديعه عقدي است كه به موجب آن يك نفر مال خود را به ديگري مي سپارد براي آنكه آن را مجانا نگهدارد. وديعه گذار را مودع و وديعه گير را مستودع يا امين ميگويند.
7)_ اركان عقد وديعه را بيان كنيد؟
1- ايجاب و قبول( اراده و رضايت طرفين عقد)2- طرفين عقد بايد شرايط عمومي عقد را داشته باشند(بلوغ- عقل – اختيار،قصد- عدم حجر بواسطه سفه و ورشكستگي- قصديعني قصد انشاء) 3- مالي كه به امانت گذاشته ميشود.
8)_ عقد وديعه لازم است يا جايز؟ وچگونه منحل ميشود؟
وديعه عقدجايز است و با فوت يكي از طرفين منحل ميشود ونيز هركدام از آنها اراده كند ميتواند عقد وديعه را منحل نمايد اگر مودع مال خود را طلب كند و مستودع امتناع نمايد از آن تاريخ، يد او اماني نيست.
9)_ تعهدات امين را بيان كنيد؟
1- امين ضامن تلف و نقصان نيست مگر تعدي يا تفريط كرده باشد2- امين بايد مال وديعه را بطوري كه در عقد مقرر گرديده حفظ كند و اگر تعيين نشده مطابق عرف و الا ضامن است3- مقصود از عقد وديعه نگهداري مال است لذا امين حق تصرف در آن را ندارد مگر با اجازه مودع 4- پس از انحلال عقد، امين بايد عين مال را برگرداند و هيچ حقي نسبت به آن ندارد 5- مال وديعه را به همان حاليكه در هنگام پس دادن هست پس بدهد و تمام نمائات و منافع متعلق به مالك است 6- امين بايد مال وديعه را فقط به كسي كه آن را از او دريافت كرده يا قائم مقام قانوني او با مأذون از طرف او تحويل دهد واگر بواسطه ضرورتي بخواهد مال را برگرداند و دسترسي به مالك نداشته باشد بايد به حاكم شرع تحويل دهد.
10)_ تعهدات وديعه گذار چيست؟
1-هرگاه امين وديعه را به او برگرداند او موظف به قبول است 2- امين مجانا مال را نگهداري مي كند و مستحق اجرت نيست اما وديعه گذار بايد هزينه هاي نگهداري مال را به وديعه گير بپردازد3- در رد وديعه هزينه هاي حمل و نقل و انتقال به عهده مودع ميباشد.
11)_ اگر مال وديعه قهرا از امين گرفته شود و امين مالي را در مقابل آن دريافت كرده باشد مودع چه وظيفه اي دارد؟
مودع موظف به پذيرفتن آن مال نيست و ميتواند مستقيما به قاهر مراجعه نمايد.
12)_ اگر مستحق اللغيربودن مال وديعه مشخص شود امين چه وظيفه اي دارد؟
امين بايد آن را به مالك حقيقي مسترد نمايد نه به مودع.
((من ساوي يوماه فهو مغبون))
هركسي كه دو روزش مساوي باشد، بازنده است.
نكته : نمايندگي بر دو قسمت است 1- نمايندگي قانوني مثل ولي و قيم 2- نمايندگي قراردادي و آن نمايندگي است كه موكل به وكيل ميدهد.
13)_ وكالت را تعريف كنيد؟
وفق ماده 656 ق.م وكالت عقدي است كه بموجب آن يكي از طرفين، طرف ديگر را براي انجام امري نايب خود مينمايد و وي نيز آن را قبول ميكند.
14)_ آيا وكالت بدون پرداخت حق الوكاله تحقق مييابد يا نه؟
بله – طبق ماده 659 ق.م وكالت ممكن است مجاني يا با اجرت باشد.
15)_ آيا وكالت مطلق براي تمام امور موكل صحيح است يا خير؟
صحيح است- اما فقط مربوط به اداره كردن اموال موكل خواهد بود.
16)_ كسي كه وكيل در بيع يا وكيل در محاكمه ميشود آيا وكيل در اخذ ثمن يا آنچه از مرافعه حاصل ميشود هم است يا خير؟
خير- مگر اينكه قرائن قطعي دال بر اين باشد يا تصريح شده باشد.
17)_ اگر كسي براي انجام كاري چند وكيل گرفته باشد ايا هركدام از آنها ميتوانند مستقلا اقدام كنند؟
خير – مگر اينكه قيد مستقلا براي آنها لحاظ شده باشد.
18)_ آيا وكيل بدون داشتن حق توكيل ميتواند كار موكل را به ديگري بسپارد؟
خير- در اين صورت هردو در مقابل موكل ضامن و مسئول خواهند بود.
19)_ اگر در وكالت مجاني يا با اجرت بودن تصريح نشده باشد، اصل برچه ميباشد؟
اصل بر اجرت است.
20)_ راههاي انقضاء وكالت را بيان كنيد؟
1- عزل موكل2- به استعفاي وكيل 3- به فوت يا جنون وكيل يا موكل 4- با انجام موضوع وكالت 5- از بين رفتن موضوع وكالت.
سوره زمر آيه 18
متن آيه :
الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ
ترجمه :
آن كساني كه به همه سخنان گوش فرا ميدهند و از نيكوترين و زيباترين آنها پيروي ميكنند . آنان كسانيند كه خدا هدايتشان بخشيده است ، و ايشان واقعاً خردمندند .
21)_ ضمان را تعريف كرده و بگوييد عقد است يا ايقاع؟
وفق ماده 684 ق.م عقد ضمان عبارتست از اينكه شخص مالي را كه بر ذمه ديگري است را به عهده بگيرد. متعهد را ضامن و طرف ديگر را مضمون له و شخص ثالث را مديون اصلي يا مضمون عنه گويند.
عقد است زيرا رضايت ضامن و مضمون له را نيا دارد.
22)_ اركان عقد ضمان را بيان كنيد؟
23)_ عقد ضمان لازم است يا جايز؟
لازم است و طرفين حق فسخ آن را ندارند بجز در موردي كه مضمون له به عدم توان مالي ضامن اشراف نداشته و بعدا براي او محرز شده است.
24)_ ايا عقد ضمان تبديل تعهد محسوب مي شود؟
بله تبديل تعهد است لذا در صورتيكه ضمان محقق شود دين از ذمه بدهكار اصلي به ذمه ضامن منتقل ميشود.
25)_ ضامن درچه صورتي مي تواند به بدهكار اصلي مراجعه و حق خود را طلب نمايد؟
زماني كه دين را در مدت سررسيد پرداخته باشد مگر شرط كرده باشد در مدت خاصي برائت اورا حاصل كند و ان مدت منقضي شده باشد.
26)_ آيا مي شود از ميت، محجور، يا ضامن ديگر ضمانت كرد؟
بله ميشود از هر سه اين موارد ضمانت كرد.
27)_اگر چند نفر ضامن شخصي شوند چگونه عمل ميشود؟
اختيار با مضمون له است به هر كدام بخواهد مراجعه و ضمان او را قبول و ضمانت در خصوص او محقق ميشود.
28)_ آيا ضامن بايد حتما مقدار و اوصاف و شرايط ديني را كه ضمانت ميكند را بايد بداند يا خير؟
لازم نيست بداند اما ضمانت يك دين از چند دين به صورت ترديد باطل است.
29)_ اگر ضامن با كمتر از آنچه دين بدهكار بوده موضوع را صلح كند مي تواند بيش از آنچه پرداخته از طلب اصلي طلب كند؟
خير نميتواند و اگر بيشتر هم داده باشد نميتواند مگر با اذن بدهكار اصلي پرداخته باشد.
30)_ اگر ضامن دين را بپردازد و مضمون عنه هم ثانيا بپردازد حال، ضامن حق مراجعه به چه كسي را دارد؟
ضامن حق مراجعه به مضمون عنه را دارد(بدهكاراصلي) و ايشان نيز از مضمون له مسترد مي كند.
31)_ هرگاه مضمون له ضامن را ابراء كند يا ديگري مجانا بپردازد ضامن حق مراجعه به بدهكار اصلي را دارد؟
خير حق ندارد.
32)_ اگر ضامن ضمان خود را معلق به عدم پرداخت از سوي بدهكار بدهكار اصلي كند، صحيح است يا خير؟
خير – ضمانت باطل مي شود ولي التزام به تأديه ممكن است معلق باشد.